Lněná semínka jsou plodem lnu setého, vynikají svým cenným obsahem řady biologicky aktivních látek – jde o nenasycenné mastné kyseliny (Omega 3 a Omega 6), lecitin, lignan, inulin, niacin, fytoestrogeny, vitamíny, minerály a enzymy aj.

Stejně jako lněný olej mají i lněná semínka významné pozitivní účinky na lidské zdraví, mj. podporují správné zažívání, čistí střeva, játra a ledviny, příznivě působí na kardiovaskulární a pohybový systém.


Lněná semínka – užití v kuchyni

Lněná semínka se tradičně užívají v pekárenství. Celá semínka jsou však pro lidský organismus nestravitelná a vždy je tedy třeba je rozkousat.

Lněná semínka se konzumují přímo - doporučená denní dávka pro dospělého člověka jsou 2 polévkové lžíce (nezapomeňte na rozkousání).

Mnohým je rozkousávání semínek nepříjemné a semínka užívají nadrcená. Běžně se semínka melou v mlýnku na mák nebo kávovém mlýnku, kontakt s kovem však obsaženým cenným látkám škodí. Vhodnější je proto užití misky na koření s paličkou a ruční nadrcení semínek.

Nadrcená lněná semínka se dají konzumovat přímo, mohou se však stát ingrediencí řady pokrmů. Nadrcená lněná semínka se dají přidávat do pomázánek, do kaší, jogurtu nebo tvarohu atd.

Více o lněných semínkách jako ingredienci zdravých pokrmů se dozvíte v sekci Recepty.


Po konzumaci lněného semínka v jakékoliv formě je nutné hodně pít!

POZOR: Nadrcené semínko se rychle kazí, vždy ho tedy uchovávejte v chladničce a spotřebujte nejdéle do dvou dnů.


Užití lněného semínka se dá kombinovat i s panenským lněným olejem. Např. do jogurtu, tvarohu či zeleninových kaší se mohou přidat rozdrcená semínka i pár kapek lněného oleje.


Odvar ze lněných semínek

Lžička lněných semínek se zalije asi půl litrem horké vody (příp. se cca 5 minut povaří) a nechá se min. 15 min. vyluhovat.

Konzumujeme vodu z odvaru i lněná semínka, která důkladně rozkoušeme.

Odvar se dá konzumovat teplý, může se ochutit medem či konzumovat až po vychladnutí.


Nálev ze lněných semínek

Lněná semínka se dají připravit také ve formě nálevu, kdy se lžička lněných semínek zalije půl litrem studené vody a semínka se nechají vyluhovat přes noc. Semínka v nálevu nabobtnají, vytvoří se sliz, který je de facto rozpustnou vlákninou prospěšnou pro činnost trávícího systému.

Vodu z nálevu i sliz vypijeme, semínka konzumujeme lžičkou, kdy dbáme na jejich důkladné rozkousání. Nálev či odvar ze semínek lnu se dá konzumovat i s medem nebo se může přidávat do jogurtu či müsli jako součást zdravé snídaně.

Více o lněných semínkách jako ingredienci zdravých pokrmů se dozvíte v sekci Recepty.