Lněná semínka jsou plodem lnu setého.

Vynikají svým cenným obsahem řady biologicky aktivních látek – jde o nenasycenné mastné kyseliny (Omega 3 a Omega 6), lecitin, lignan, inulin, niacin, fytoestrogeny, vitamíny, minerály a enzymy aj.

Lněné semínko, mleté i nadrcené, stejně jako lněný olej lisovaný ze semínek má významné pozitivní účinky na lidské zdraví. Mj. podporuje správné zažívání, čistí střeva, pomáhá proti zácpě. Je prospěšné pro játra a ledviny. 

Účinky lněného semínka jsou dalekosáhlé, mj. také příznivě působí na kardiovaskulární a pohybový systém.

Lněné semínko a jeho užití

Lněná semínka se konzumují přímo - doporučená denní dávka pro dospělého člověka jsou 2 polévkové lžíce (nezapomeňte na rozkousání). 

Lze je využít také jako ingredienci při přípravy celé řady pokrmů, zejména ve studené kuchyni - k dozdobení a zpestření. Lněná semínka se tradičně užívají v pekárenství. 

Celá semínka jsou však pro lidský organismus nestravitelná a vždy je tedy třeba je rozkousat.

Mnohým je rozkousávání semínek nepříjemné a semínka užívají nadrcená. Běžně se semínka melou v mlýnku na mák nebo kávovém mlýnku, kontakt s kovem však obsaženým cenným látkám škodí. Vhodnější je proto užití misky na koření s paličkou a za pomoci paličky pak ruční nadrcení semínek.

Nadrcená lněná semínka se dají konzumovat přímo, mohou se však stát ingrediencí řady pokrmů. Nadrcená lněná semínka se dají přidávat do pomazánek, do kaší, jogurtu nebo tvarohu atd.

Užití lněného semínka se dá kombinovat i s panenským lněným olejem. Např. do jogurtu, tvarohu či zeleninových kaší se mohou přidat rozdrcená semínka i pár kapek lněného oleje.

Více o lněných semínkách jako ingredienci zdravých pokrmů se dozvíte v sekci Jak na to? Hodit se vám pak budou i naše RECEPTY & NÁVODY.


Po konzumaci lněného semínka v jakékoliv formě je nutné hodně pít!

POZOR: Nadrcené lněné semínko se rychle kazí, vždy ho tedy uchovávejte v chladničce a spotřebujte nejdéle do dvou dnů.


Lnene seminko drcene
Obrázek: lněné semínko drcené


Odvar ze lněných semínek

Příprava: Lžička lněných semínek se zalije asi půl litrem horké vody (příp. se cca 5 minut povaří) a nechá se min. 15 min. vyluhovat.

Konzumujeme vodu z odvaru i lněná semínka, která důkladně rozkoušeme.

Odvar se dá konzumovat teplý nebo až po vychladnutí, efekt bude obdobný. Odvar lze také dochutit, třeba medem.


Nálev ze lněných semínek

Lněná semínka se dají připravit také ve formě nálevu.

Příprava: Lžička lněných semínek zalije půl litrem studené vody a semínka se nechají vyluhovat přes noc. 

Semínka v nálevu nabobtnají, vytvoří se sliz, který je de facto rozpustnou vlákninou prospěšnou pro činnost trávícího systému.

Vodu z nálevu i sliz po vyluhování vypijeme. Semínka konzumujeme lžičkou, kdy dbáme na jejich důkladné rozkousání. 

Nálev či odvar ze semínek lnu se dá konzumovat i s medem nebo se může přidávat do jogurtu či müsli jako součást zdravé snídaně.

Více o užití lněných semínek najdete v sekci Jak na to? Užitečné vám budou také RECEPTY & NÁVODY, kde najdete také pokrmy s dalšími druhy semínek.